Vándorful

A muszlim Grönland

2017. január 30. - VáNDor

Van egy hely, ahol talán a legkevésbé számítanánk mecsetekre, bazárokra, arabokra, pakisztániakra és törökökre. Az Arab-félszigettől távol, fent északon mégis találunk egy kis "iszlám-szigetet", amire tökéletesen illik a fenti leírás.

1_2.JPG

Ez a hely pedig Oslo belvárosában van. A norvég főváros "Grönland" negyedében úgy érezhetik magunkat, mintha nem is Skandináviában, hanem valahol a Közel-Keleten járnánk.

Ez a cikk tehát nem a Dániához tartozó szigetről szól, bár nem véletlen a névegyezés.  Grönland a skandináv nyelveken "Zöld föld"-et jelent. A dán Grönland neve a viking hajósok által megpillantott érintetlen sziget déli zöld lankáira, a norvég pedig az Aker folyó keleti oldalán elterülő mezőre utal, amely a történelmi Oslo városhatárát jelentette. Míg az előzőn az eszkimókon, dánokon és jegesmedvéken kívül maximum tanulók és turisták bukkannak fel, utóbbi igen híres multikulturális jellegéről.

Régóta érdekelt a városrész, igyekeztem alaposan utánaolvasni. Az interneten kétféle cikket találtam róla: turisztikai honlapok, amik a meglátogatni érdemes helyeket listázták, illetve a muszlim- és bevándorlóellenes oldalak, amelyek az integráció működőképtelenségét igyekeztek Grönland példáján keresztül bemutatni. Érdekelt az igazság. Hogy nézhet ki valójában Grönland? Színes, barátságos negyed Oslo szívében, ahol a világ szinte összes konyháját és vallását megismerheti a betévedő turista, vagy szigorúan zárt no-go zóna, ahova a rendőrök sem mernek bemenni és a sharia törvénykezése tartja rettegésben a talpig bebugyolált helyieket?

Egy csúnya, ködös,  januári hétköznapon végül lehetőségem nyílt ellátogatni a kétes hírnevű városrészbe. Leszálltam a buszról, és a térképem segítségével a városnegyed bejáratát jelző "Central Jam-E-Mosque" felé vettem az irányt. A mecsetet az 1990-es évek közepén építtette a "World Islamic Mission", mára a városnegyed ikonikus épületévé vállt. Az oslói rendőr főkapitányság szinte közvetlen szomszédjában magasodó színes mecset feltűnően nem illik a borús, szürke skandináv utcaképbe. Igaz a bejárata ugyanolyan volt, mint egy átlagos panelházé. Hogy kaputelefonja is volt-e, nem emlékszem, mert éppen nyitva találtam az ajtót, de utólag belegondolva azt sem nehéz odaképzelnem.

2_1.JPGNorvégia második legnagyobb mecsete.

Belépve egy alacsony, mezítlábas férfi fogadott, aki tökéletes angol kiejtéssel adott igenlő választ arra, hogy körülnézhetnék-e. Hozzátette, szívesen körbe is vezet, de siessek, mert nemsokára kezdődik egy temetés. Ez a hely sem úgy nézett ki, mint amilyennek az ország második legnagyobb mecsetét elképzeltem volna: egy átlagos, dísztelen barna csempés lépcsőház és unottan sorakozó ajtók a folyosó egyik oldalán. Fellépcsőztünk a második emeletre, ahol én is megszabadultam a cipőmtől, majd az egyik jellegtelen mellékajtón keresztül beléphettem a nagy imaterembe.

A díszes falak között most a hatalmas ablakok túloldalán elterülő ködös norvég utca tűnt nem odavalónak. Az épületben egyébként minden megvolt, ami egy mecsetbe kell: a Korán néhány példánya, kölcsönözhető fejfedők (megkérdeztem, nekem nem kellett felvennem)és a lábtisztításra használt mosdósor. Beszélgetésbe elegyedtem idegenvezetőmmel, akiről hamar megtudtam, hogy Pakisztánból érkezett. Elmondása szerint igen elkülönülnek Grönlandon belül az itt élő bevándorlók. Míg itt szinte csak pakisztániak élnek, a városrész központjában főleg arabokkal és szomáliaiakkal fogok találkozni - természetesen a norvégokon kívül. Nincs erről leírt szabály, de az azonos országból jött emberek általában ugyanabba a mecsetbe is járnak imádkozni. Ebbe például szinte kizárólag a pakisztániak.  

3_1.JPGA nagy imaterem.

Elhagytam a több mint 700 pakisztáni befogadására alkalmas mecsetet, és az imént említett arabok felé vettem az irányt. Elhaladtam Oslo legnagyobb temploma alatt, amely keresztény tornya makacsul megmaradt a városkép kikerülhetetlen elemének az időközben eliszlamizálódott negyedben. Ahogy egyre sűrűsödtek az arab feliratok, a kebabosok, az indiai éttermek és a "halal" (az iszlám előírásainak megfelelően elkészített) húsboltok, éreztem, hogy megérkeztem. Habár nem beszélek norvégul, de azt fölismertem, hogy itt a szembejövők többsége nem a skandináv nyelven szólalt meg.

Betértem  a híres Grönland-bazárba, amelyet a városrész etnikai jelegének a koronájaként emlegettek az interneten. Ehhez képest - bevándorlóellenes olvasóim, csukják be a fülüket - én keveslettem a közel-keleti hangulatot. Igazából néhány török fodrászszalonon és hagyományos ruhát áruló bolton kívül egy rosszabb fajta pláza képét idézte a "bazár", ahol sokkal inkább a hamburgerek, nyugati zenék és európai emberek domináltak.

4_2.JPGA Grönland bazár bejárata.

A csalódást okozó bazárból egyenesen az "Interkulturális múzeum" felé vettem az irányt, amit a turisztikai honlapok leírása szerint a legszínvonalasabb ilyen installáció a városban. Sajnos zárva találtam, így csak kívülről vettem szemügyre az egyébként tökéletesen érdektelen betonépületet.

 A turisztikai honlapok leírásaival szemben azért meg kell említeni - és most a bevándorlópárti olvasóim csukják be a fülüket! - , hogy az "interkulturális" közeg nem éppen pozitív megítélés alá vonja a városrészt a norvégok szemében. Szinte törvényszerű, hogy itt magasabb a bűncselekmények száma, és bombariadóról szóló hírekre sem nehéz rátalálni a "Grönland, Oslo" keresőszavakkal. 

ot.JPGGrönlandi utcakép.

Ráadásul időről időre felröppennek hírek egy olyan jelenségről is, amelyet a mérsékeltebb oldalak társadalmi kontrollnak, a szélsőségesebbek pedig egyenesen vallásrendőrségnek neveznek. Bárhogy is nevezzük, röviden és magyarul arról van szó, hogy az itt élő első- és másodgenerációs bevándorlók idősebb illetve konzervatívabb része előszeretettel beszólogat a világiasabb életet élő, lengébben öltözködő szomszédjainak. Mindezt vallásrendőrségnek nevezni talán túlzás. Ha jobban belegondolunk egy mély dekoltázsra megjegyzést tevő öregasszony képe nem elképzelhetetlen jelenet a mi társadalmunkban sem.

A baj ezzel az, hogy sokan pont azért költöznek Európába, hogy egy szabadabb, nyitottabb életet élhessenek, így a "vallásrendőrség" cseszegetésére válaszul ők gyorsan tovább is költöznek egy másik negyedbe, ezzel viszont tovább csökkentve a liberálisabb felfogású bevándorlók arányát Grönlandon belül.

Ezt a létező folyamatot viszont már képesek a bevándorlókat nem jó szemmel néző helyiek a bűvös radikalizáció kifejezésével illetni. Az egyik cikkben megszólaltatott helyi muszlim egyenesen úgy érezte, mintha a többségi társadalom potenciális terroristaként tekintene rá.

Jó hír, hogy néhány éve egy ezzel ellentétes irányú folyamat, az úgy nevezett dzsentrifikáció is beindult, vagyis Grönland lassan de biztosan elindult a menő negyeddé válás útján.

dscf3090.JPGMég egy grönlandi utcakép.

Végül a metróállomás előtt guggoló kurdok mellett elhaladva megérkeztem a Grönlands Torghoz, amely sokak szerint egész Oslo legolcsóbb boltja. Ez azért meghökkentő, mert a nevezett üzlet a városnak szinte pont a geometriai közepén fekszik, egy köpésre a fő pályaudvartól és a főtértől. Persze Grönland egészére igaz, hogy általában olcsóbb a belváros többi részénél. Egy itteni bárban például a hatvan koronás sör (állítólag!!) átlagosnak mondható. Persze ez még mindig több, mint 1500 forint, de hát ez Norvégia...itt ez az olcsó.

A Grönlands Torgot azonban igazságtalanság lenne csak az árai miatt megemlítenem. Fontosabb, hogy ebben a viszonylag kis alapterületű üzletben a világ szinte összes részéről származó helyi ételt és italt beszerezhetünk - legyen szó bangladeshi rizsről, szír kávéról, indiai fűszerekről vagy különféle kínai szószokról.

dscf3099.JPG

oslo3.JPG

dscf3097.JPGA Grönlands Torg egzotikus piaca.

A Grönlands Torgtól már nincs messze a városrész nyugati határát jelző Aker folyó, amin keresztül "visszatértem Norvégiába". Hazafelé stoppolva egy taxis vett fel. Gyorsan a hátsó ülésen ülő utasa felé irányította a hálálkodásaimat, ő volt ugyanis az, aki szólt neki, hogy vegyen fel engem. Pár perc múlva már lehet, hogy megbánta, ugyanis én - a fizető utas elől ellopva a show-t - szinte azonnal nagy beszélgetésekbe kezdtem a sofőrrel. Elmondta, hogy Grönlandnak valóban megvannak a maga problémái, de manapság inkább a pezsgő belvárosi életéről, olcsó árairól és az ország legjobb kebabjairól ismert, mintsem vallásrendőrségről meg terrorizmusról. Ha már szóba jött a bevándorlás, hozzá tette, Oslóban már szinte csak szomáliaiak vezetnek taxit, ami érthetően dühíti a piacról kiszorított norvégokat. Értelmes ember volt, taxisként sok emberrel beszélt, és nem esett bele abba a csapdába, amibe manapság szinte törvényszerűen bele szokás esni - vagyis hogy csak egy oldalról közelítsük meg a bevándorlás sokoldalú jelenségét. Mire az utast kitettük, annyira összehaverkodtunk, hogy végül kis kitérőt téve egyenesen kapuig vitt.

A bejegyzés trackback címe:

https://vandorful.blog.hu/api/trackback/id/tr2812089905

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Látogatás a mecsetben 2017.02.01. 07:53:18

  Mondd: „Hiszünk Allahban és abban, ami kinyilatkoztatás gyanánt leküldetett hozzánk és Ábrahámhoz, Iszmáelhez, Izsákhoz, Jákobhoz és Izrael törzseihez és hiszünk abban, amit Mózes, Jézus és a próféták kaptak, az Uruktól. Nem teszünk különbséget egyi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása